شنبه, 15 اردیبهشت 1403
شنبه, 15 اردیبهشت 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

گروه استان‌ها ــ استاندار ایلام با تاکید بر اعمال محدودیت‌های کرونایی گفت: شیوع کرونا در استان ایلام به مرز بحران رسیده است بر این اساس مرز مهران کنترل و افراد مشکوک ۱۴ روز قرنطینه شوند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛وخامت اوضاع کرونا در استان ایلام سبب شد تا محمد نوذری استاندار ایلام با هشدار این وضعیت ورود استان ایلام را به موج پنجم کرونا رسانه‌ای کند و از رسانه‌های استان برای اقدامات بازدارنده و هشداردهنده و ترغیب‌کننده استمداد بطلبد. علاوه بر این تشدید اقدامات کنترلی و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت ورود خودروهای غیر پلاک ایلام و تشدید نظارت‌ها بر مرز مهران نیز ازجمله تائیدات استاندار ایلام بود که بر آن اصرار داشت تا اوضاع کنونی به طریقی به کنترل درآید و بتوان وضعیت موجود را مدیریت کرد.

اما با وجود دستور اکید استاندار ایلام و بایدونبایدهای ستاد کرونا استانی متأسفانه موج جدید کرونا در استان ایلام کماکان می‌تازد و قربانی می‌گیرد و مصوبات و اماواگرها و بایدونبایدها بر روی کاغذ باقی می‌ماند و در عمل نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. کارشناسان بهداشتی و درمانی و احاد مردم ایلام دوگانگی اقدامات مقابله‌ای و بازدارنده در عمل و اجرا را عامل این وضعیت می‌دانند.

آنان بر این باورند که باز بودن مرز مهران و تردد 4 هزار نفر در چند ماه اخیر ورود این تعداد به ایلام و بهره‌مندی آنان از هتل، فرودگاه و پایانه مسافربری ایلام از اساسی‌ترین عامل این وضعیت در استان ایلام است. تشکیل تجمعات به بهانه‌های مختلف توسط ادارات استان،‌ وضعیت بغرنج و نادیده انگاری کرونا و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در مطب پزشکان  داروخانه‌ها و... از دیگر عواملی است که کرونا را در ایلام غیرقابل‌کنترل کرده است.

جمیل صادقی فر در پاسخ به چرایی روند افزایشی کرونا در استان ایلام و بی‌ثباتی آمارها به این نکته باور دارد که «تردد در مرز مهران باید کنترل شود». وی علت عدم بستن مرز مهران در این شرایط را در نبود اختیار استانی می‌داند و به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: اعمال محدودیت نیازمند تصمیم ملی و فراستانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام  در ادامه به تلاش‌های پیشگیرانه دستگاه متبوعه خود اشاره کرد و افزود: افزایش 12 درصدی نمونه‌گیری‌ها و اعمال و نظارت بر محدودیت‌ها انجام اما این کنترل و نظارت صرفاً توسط دانشگاه علوم پزشکی ناممکن است و حضور، همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها یک ضرورت است.

وی به افزایش 25 درصدی افزایش 25 درصدی بستری‌ها و چهار برابری فوتی‌ها در هفته گذشته نسبت به دو هفته قبل اشاره و یادآور شد: تنها راه ممکن رعایت پروتکل‌ها و غفلت نکردن از ترفند کرونا توسط مردم است.

وی سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "آیا شرایط جوی و افزایش گرما مؤثر در افزایش کرونا در استان ایلام است" این‌گونه پاسخ داد: اطلاعی از این تحلیل‌ها ندارم اما کرونا نشان داد که در هر شرایط آب و‌ هوایی کار خودش را می‌کند. البته هوای گرم و مشکل تهویه قطعا در انتشار ویروس مؤثر است.

محمد نوذری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام از لغو تمام اجتماعات اداری، کاری و گردهمایی‌ها تحت عناوین مختلف تا فرجام وضعیت موجود کرونا در استان ایلام خبر داد و گفت: شیوع کرونا در استان ایلام به مرز بحران رسیده است.

استاندار ایلام افزود: ادامه این روند وضعیت را برای سلامت مردم با خطر جدی مواجه کرده است.

ورود به موج پنجم کرونا در استان ایلام به گفته استاندار در حال تحقق است. برای مهار این وضعیت استاندار ایلام گفته است "تمامی تجمعات و گردهمایی باید دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی باشد که در صورت مشاهده نیروی انتظامی و دستگاه‌های مربوطه برخورد کنند"


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان